Daisypath Anniversary tickers

November 19, 2010

Sambal Tahun

hah,pernah dengar x nama sambal tahun ni ? Sambal tahun ni mmg femes & feveret org2 Jawa ni :)). Sambal tahun ni selalunya disediakan time ade keramaian or majlis2 istimewa. Itu yg saya dpt info dr my hubby le.Al-maklumla,suami saya org Jawa tp bukanla jawa dari kepulauan Indon nun,ala..jawa Perak je :D heheheehe..

bila dia start speaking German,saya tercenggang je mendengar,tapi sejak dah hidup serumah 3 tahun lebih....dah tau le sikit2 bahasa German ni. Si kecik ni pun pandai mengira nombor dlm bahasa German sbbnya ayahanda rajin mengajar :).

okle,berbalik pada sambal tahun ni,rasanya mmg sedap.Hidangan ni mmg lengkap dgn seafood di dalamnya.Ada udang,sotong, kerang tapi yg plg penting ialah cili padi. owh...sambal tahun ni mmg pedas...mmg berasap telinga !!! saya mmg sukakan pedas tp bila mencuba sambal tahun ni,saya pun mengalah. MIL rajin sediakan sambal tahun ni bila semua anak cucu balik kg.

Kali ni,saya berpeluang perkenalkan sambal tahun ni secara dekat,selalunya sambal tahun ni xsempat nk bertahan pun lebih dari sehari. Licin. Rasanya mmg sedap ..sedap dimakan bersama nasi panas,jemput2 or apa saja le. Rasa pedas membangkitkan selera makan. Cubalah tapi saya xtau resipi nya...sorry :(

Nama sambal ni sambal tahun sebab sambal ni boleh tahan lebih dari berhari2 dgn syarat panaskan je sambal ni. MIL sediakan sedikit sambal tahun pada Hari Raya Korban tuk dimakan bersama lemang dan nasi himpit.
So,ni le rupa sambal tahun ni.

sambal tahun home made by MIL

Saya akan cuba risik2 resipi sambal tahun dari MIL nanti...hahahaha :p
Jemput tgk pic je la yea...owh..yg saya tau bahasa jawa ni je "wes mangan? " eheheheh...


No comments:

Post a Comment