Daisypath Anniversary tickers

May 09, 2009

pregnant - part 5

suatu pagi ahad,aku bgn tido..

dgn muka yg comel ni,aku tgk cadar ku ade sedikit darah..aku kejutkan hubby.."abg,ngape cadar ni ada darah ?"..jwb hubby..xtau la..cuma syg tgk diri syg..

huh,aku rasa ada lelehan kat pgkl *****.aku buka panties,nmpk sedikit lendir cmpur drh.aku trus turun dr tgkt atas ke ruang tamu di tgkt bwh.kebetulan mak & ayah aku tgh sarapan kot,aku trus tnye mak tnpa rasa malu..mak aku kata tu air ketuban,dah pecah.

aku terpikir,pecah.xskt pun.mak aku trus call bidan kg & mak cik aku suruh tengokkan aku sbb mak & ayah aku kena ke KL tuk check up & follow up jantung ayah.

mak & ayah terpaksa pergi ke KL walaupun hati mereka berat.aku mintak ampun dr diorg in case apa2 berlaku pd aku.bidan dtg,check perut aku.dia ckp,dah smpai masa ni,baby dah turun ke bwh.

aku ckp lmbt lg ke nk bersalin...bidan tu ckp.ptg ni insya Allah,dah selamat.so,aku pun lmbt2 la bersiap tuk ke pusat rawatan al-farabi.sekali abg ipar aku mrhkan aku..terkejut aku.tp btulla ckp dia,benda siyes pun aku nk main2 lg.

mr.hubby terus antokan aku ke al-farabi diikuti adik beradik yg lain.smpai sn,aku terus dibawa ke tmpt check jantung baby.dah siap check,aku masuk labour room sbb nk check bukaan tuk laluan tu.tgk2 dah 3 cm..pttle kuar darah..

trus kena admitted ke wad,diorg bg aku mkn lunch b4 masuk labour room.siap nurse ckp lg,mknle puas2,pasni mkn kena pantang...pas mkn je,aku trus dibawa ke labour room.

di labour room,aku di'inject' satu ubat tuk bg pintu laluan terbuka sbb aku dah overdue.tu psl kena suntik ubat.ms msk labour room tu,aku tgk jam dah kul 3pm.lps kena injection tu,selang sejam aku rasa skt.nurse dtg setiap 30 minit tuk check laluan tu..dah buka 5 cm.

kul 5.30,aku rasa skt mkn kerap..selang 15 mnt,skt perut.nurse yg ade di sisi aku ckp,dah 6 cm.ckup 8 cm.puan boleh start 'teran'.tp aku teringat pesan mak & mak cik aku,'teran' bila rasa btul2 mcm nk buang air besar.remember that.push senafas saje..

hubby & mak cik aku sentiasa di sisi aku sepanjang aku di labour room.merekalah peneman setia aku di kala mak & ayah aku ke KL atas urusan kesihatan ayahku.sbnrnya,aku ada masalah tuk bersalin normal time ni,sbb doc ckp ade sekatan di tgh2 laluan ni walaupun bukaan aku terbuka 6 cm.doc bg nasihat suruh hubby aku baca 5 surat ni tuk meminta pertolongan dari Nya supaya dipermudahkan saat ni.klu x,aku terpaska kena bedah gak..

alhamdulilah,spnjg di sisi aku,hubby xputus2 baca surah yg diajar oleh dr.Razak(pakar skt puan) untuk aku.tepat 6.15pm,perut aku mkn skt.selang 5 minit,skt.aku ckp kat nurse.nurse,sy skt sgt ni.doc dtg,check bukaan laluan tu..dah 8 cm dan berita gembira,sekatan td dah hilang.Insya Allah puan boleh bersalin normal.kita tunggu bukaan smpai 10 cm.

6.30pm,skt yg amat sgt hingga menitis air mata.kali ni,air mata berjuang tuk dptkan seorg zuriat tuk suami,teringat pengorbanan ibu2 yg melahirkan ank (terutama ibu sendiri).pahit getir dirasai sendiri.saat ni,aku memohon ampun & restu suami.permudahkan saat aku bersalin zuriatnya..

645p.m,mmg aku dah xthn.tp aku xberani lg tuk 'teran'.cuma aku ckp kat hubby,"abg,kali ni syg btul2 skt perut,rasa mcm nk buang air sgt.tlg bwk syg ke toilet". doc tu dgr,dia tau aku dah smpai ms nk bersalin. dia ckp hazira,'teran je,kami akan bersihkan nnti'.tp aku ckp,sy malu la doc.hehehehe

doc ckp,xpe.kami dah biasa bersihkan semua ni.aku pun start teran dan push sehingga doc ckp ok,bgs hazira..push lg..push lg...dah nmpk kepala baby..aku selamat melahirkan baby gurl dgn 2 kali push.tepat jam 6.57pm,ank pmpn aku selamat dilahirkan tnpa atuk & nenek di sisi.

hubby nk pengsan tgk darah tp dia tau keperitan saat aku berjuang demi anknya.alhamdulilah,aku & anak selamat. bg kaum hawa,seelok2nya ajakla suami masuk sama ke labour room tuk tgk sendiri saat kita berjuang nyawa tuk selamatkan ank.klu private hospital,mmg dia suruh hubby masuk. time aku,diberi hubby & mak masuk tp mak aku xde diganti mak cik yg byk bg sokongan pd aku..

tima kasih pd semua..:)

1 comment: