Daisypath Anniversary tickers

March 22, 2011

kini, baru ku tahu


cth visa debit Maybank card

Jakunnya aku sbb tak tau apa2 psl visa debit  maybank kad ni. Yg aku tau guna debit card cimb je.Lantaklah org nak ckp apa pun ttg aku psl ni tp siyes aku mmg tak tau kegunaan sebenar kad ni. Ekcelli, thn lps lg aku apply visa debit ni tapi sampai sekarang aku xpernah guna. cumanya bulan2 masukkan duit simpanan ke akaun maybank, ni pun simpanan ke2 tuk emergency case kalau2 xde cash money kat tgn.

Aku ni jenis xleh simpan duit cash kat tangan sendiri, nanti ade je aku nak beli itu ini. Oleh itu, en.hubby yang tolong jaga amanah simpan/pegang kad visa debit aku ni. Mulanya aku ingat visa debit ni cam kad atm yang lain, yelah masukkan duit nanti nak guna kuarkan je kat mana2 mesin atm.

Rupa2nya aku tersilap besar, sbb visa debit maybank card ni lg hebat. Kad ni sebijik sama je kegunaan cam mana2  kad kredit. Korang nampak tak lambang visa kat contoh kad atas tu ? Korang boleh swap je kad visa debit ni di mana2 kedai yang ade lambang visa dengan syarat dalam akaun korang mesti ade DUIT la. kalau tiada, can't swap this card.

Function nya lebih kurang kad kredit cuma bila swap visa debit kad ini korang byr cash guna card tanpa ade caj tambahan. Tetapi kalau korang guna kad kredit, bila swap je korang kena caj tambahan dan dlm masa yg sama korang still berhutang. :)) tambah lg hutang korang.

Aku rasa visa debit maybank ni tak perlu byr caj tahunan kat goverment RM50 setahun. Rasanya free.Aku lebih suka visa debit maybank yg diperkenalkan sebab in case korang g overseas,kad ni boleh diguna kat mana2 ..worldwide la katakan. yg penting dalam akaun mesti ada duit.

Satu lagi kalau pembelian melalui internet yg memerlukan kad kredit tapi korang xde kad kredit, visa debit ni leh jadi kredit kad korang. Tgk pd syarat kad yg diterima. kalau ada Visa,bermakna visa debit ni boleh digunakan.

BTW, aku mmg xsuka guna kad kredit tapi aku akan guna visa debit maybank card ni. Selain jimat, korang akan dpt treats points maybank dlm setiap wang yg korang belanjakan. Mudah kan. :)

No comments:

Post a Comment